Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Herb Województwa Mazowieckiego
Herb Województwa Mazowieckiego i napis Samorząd Województwa Mazowieckiego
Okolicznościowe logo Mazowsza z okazji 25-lecia
Logo Biuletynu Informacji Publicznej

3.05.2024

6. Opłaty Środowiskowe

6.14 Opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne

Nazwa usługi

Opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne.

Odbiorca usługi

  • Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w których są oferowane produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (kubki na napoje i pojemniki na żywność) będące opakowaniami lub napoje lub żywność pakowane przez tego przedsiębiorcę w te produkty, również za pomocą urządzenia vendingowego
  • Użytkownik końcowy – podmiot nabywający produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych lub napoje lub żywność w opakowaniach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w celu ich wykorzystania na potrzeby własne, bez dalszej odsprzedaży;
  • Wprowadzający do obrotu produkty, czyli przedsiębiorca, który importuje, dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wytwarza produkty i wprowadza je do obrotu (pojemniki na żywność, paczki i owijki, pojemniki na napoje o poj. do 3 litrów, kubki na napoje, w tym pokrywki i wieczka, lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego, chusteczki nawilżane, balony, wyroby tytoniowe z filtrami, oraz podpaski higieniczne, tampony i aplikatory do tamponów oraz narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne)
  • Producent
  • Autoryzowany przedstawiciel
  • Organizacja Odzysku
  • Prowadzący portowe urządzenia do odbioru odpadów lub inne równoważne systemy zbierania

Działalność można prowadzić tylko po uprzedniej rejestracji w Rejestrze Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (Rejestr BDO) – Dział II tabele 6-9.

Rejestr BDO

Miejsce składania

Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (baza BDO).

Wymagane dokumenty

Sprawozdania za rok 2023 oraz lata następne należy składać tylko i wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem indywidualnego konta podmiotu w bazie BDO. (dział III tabela 4 – sprzedawcy, dział III tabele 5 i 6 – wprowadzający do obrotu).

Sprawozdanie za rok 2023 obejmuje okres od 24 maja do 31 grudnia 2023 roku, bez opłat.

Dla Sprzedawcy - sprawozdanie składa się na podstawie prowadzonej ewidencji o ilości nabytych i wydanych przez sprzedawcę w danym roku kalendarzowym produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i wysokości należnej opłaty.

Dla Wprowadzającego do obrotu - sprawozdanie składa się na podstawie ewidencji masy i liczby wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym - produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i wysokości należnej opłaty, przeprowadzonych publicznych kampaniach edukacyjnych, osiągniętych poziomach selektywnego zbierania narzędzi połowowych stanowiących odpady i wysokości należnej opłaty produktowej.

Rejestr BDO 

Termin - do 15 marca za rok poprzedni.

Marszałek województwa:

  • właściwy ze względu na miejsce pobrania opłaty dla jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, jednostki gastronomicznej lub urządzenia vendingowego,
  • właściwy ze względu na siedzibę albo miejsce zamieszkania przedsiębiorcy wprowadzającego do obrotu, organizacji, autoryzowanego przedstawiciela, producenta,
  • mazowieckiego w przypadku braku siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju. 

Opłaty

Po raz pierwszy za rok 2024.

Termin płatności do 15 marca za rok poprzedni.

Wyjątek – do 31 marca za rok poprzedni dla opłaty produktowej za nieosiągnięcie minimalnego rocznego poziomu zbierania narzędzi połowowych stanowiących odpady zawierające tworzywa sztuczne.  

Podlega wniesieniu:

  • opłata od przedsiębiorców prowadzących jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w których są oferowane produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku nr 6 do ustawy (kubki na napoje i pojemniki na żywność) będące opakowaniami lub napoje lub żywność pakowane przez tego przedsiębiorcę w te produkty, również za pomocą urządzenia vendingowego;
  • opłata od przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku nr 9 do ustawy (pojemniki na żywność, paczki i owijki, pojemniki na napoje o poj. do 3 litrów, kubki na napoje, w tym pokrywki i wieczka, lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego, chusteczki nawilżane, balony, wyroby tytoniowe z filtrami);
  • ww. opłaty określone decyzją z tytułu zaległości opłaty;
  • dodatkowe opłaty ustalone decyzją w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewniesionych ww. opłat;
  • należna opłata na publiczne kampanie edukacyjne, gdy przekracza 10 zł, od przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w pkt 5-9 załącznika nr 10 do ustawy (wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne, chusteczki nawilżane, balony, lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego, podpaski higieniczne, tampony i aplikatory do tamponów) oraz narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne;
  • należna opłata produktowa, gdy przekracza 100 zł, od przedsiębiorców wprowadzających do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne, za nieosiągnięcie minimalnego rocznego poziomu zbierania narzędzi połowowych stanowiących odpady z tworzyw sztucznych,
  • opłata produktowa określona decyzją z tytułu zaległości opłaty produktowej;
  • dodatkowa opłata produktowa ustalona decyzją w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewpłaconej opłaty produktowej.

Do zaległych opłat należy doliczyć odsetki jak od zaległości podatkowych za przekroczenie terminów płatności.

Obowiązek uiszczenia opłat przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin wniesienia opłaty.

UWAGA! Pomimo zwolnienia z opłat należy posiadać Numer rejestrowy BDO i przedłożyć sprawozdanie elektroniczne w bazie BDO.

Numer konta

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa

Bank PEKAO S.A. I/O Warszawa

15 1240 6973 1111 0011 3365 1136

Prawidłowo opisany przelew powinien zawierać dane płatnika, NIP, rodzaj opłaty i rok, którego dotyczy wpłata.

Sprzedawcy! - pierwsza wpłata winna nastąpić za rok 2024 do 15 marca 2025 roku jako iloczyn ilości wydanych opakowań i stawki opłaty w wysokości 20 groszy dla kubków na napoje i 25 groszy dla pojemników na żywność.

UWAGA! OPŁATA SKARBOWA

Opłata skarbowa w wys. 17 zł za złożenie pełnomocnictwa/upoważnienia do reprezentowania podmiotu.

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy Centrum Obsługi Podatnika

21 1030 1508 0000 0005 5000 0070

Uwagi

  • Od 24 maja 2023 roku obowiązuje zakaz wprowadzania do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 7 do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (patyczki higieniczne, sztućce, talerze, słomki, mieszadełka do napojów, patyczki mocowane do balonów, pojemniki na żywność ze styropianu, pojemniki i kubki na napoje, w tym zakrętki i wieczka, ze styropianu), oraz wyrobów wykonanych z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych.
  • Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (podpaski higieniczne, tampony i aplikatory do tamponów, chusteczki nawilżane, wyroby tytoniowe z filtrami, kubki na napoje) jest obowiązany do zapewnienia umieszczenia na opakowaniach tych produktów lub na samych produktach oznakowania na zasadach określonych w Rozporządzeniu wykonawczym Komisji Europejskiej (UE) 2020/2151 z dnia 17 grudnia 2020 r. ustanawiającym zasady dotyczące zharmonizowanych specyfikacji w odniesieniu do oznakowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w części D załącznika do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (Dz. Urz. UE L 428 z 17.12.2020, str. 57 oraz sprostowanie L 77 z 5.03.2021, str. 40).
  • Od 1 lipca 2024 roku - Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w których są oferowane produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku nr 6 do ustawy będące opakowaniami lub napoje lub żywność pakowane przez tego przedsiębiorcę w te produkty, również za pomocą urządzenia vendingowego, jest obowiązany do zapewnienia dostępności opakowań alternatywnych do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 6 do ustawy będących opakowaniami, wytworzonych z materiałów innych niż tworzywa sztuczne, w tym innych niż tworzywa sztuczne ulegające biodegradacji, lub dostępności opakowań wielokrotnego użytku.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Uprzejmie informuję, że:

  1. administratorem danych osobowych jest Marszałek Województwa Mazowieckiego, dane kontaktowe: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa, tel. (22) 59-79-100, email: urzad_marszalkowski@mazovia.pl , ePUAP: /umwm/esp;
  2. administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można skontaktować się pod adresem e-mail: iod@mazovia.pl 
    Pani/Pana dane osobowe:
  3. będą przetwarzane zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE  (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) „dalej RODO”, na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze wynikającego z art. 77 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach  w celu weryfikacji sprawozdań wynikających z art. 73 ustawy o odpadach;
  4. mogą zostać udostępnione podmiotom uprawnionym do ich otrzymania na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom świadczącym obsługę administracyjno-organizacyjną Urzędu;
  5. będą przechowywane nie dłużej, niż to wynika z przepisów dotyczących archiwizacji - dostępnych m. in. na stronie www.mazovia.pl, w zakładce „Polityka prywatności”. Od roku 2020 dane zawarte w bazie BDO będą przechowywane przez okres 100 lat od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone dokumenty zawierające te dane.

W granicach i na zasadach opisanych w przepisach prawa, przysługuje Pani/Panu prawo:

  1. żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania;
  2. wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (szczegóły na stronie internetowej https://uodo.gov.pl).

Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Jest Pani/Pan zobowiązana/zobowiązany do podania danych. Niepodanie danych osobowych oznacza brak możliwości weryfikacji Pani/Pana sprawozdania i brak możliwości udzielenia odpowiedzi.

Termin załatwienia sprawy przez urząd

Zastosowanie mają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz Ordynacji podatkowej w odpowiednim zakresie. 

Sposób odwołania

Od decyzji wymierzającej opłatę przysługuje prawo do wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie, ul. Obozowa 57, 01-161 Warszawa, za pośrednictwem Marszałka Województwa Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 877),
  2. Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1903, z późn. zm.),
  3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, późn. zm.),
  4. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.),
  5. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775, z późn. zm.),
  6. Rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej (UE) 2020/2151 z dnia 17 grudnia 2020 r. ustanawiające zasady dotyczące zharmonizowanych specyfikacji w odniesieniu do oznakowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w części D załącznika do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (Dz. Urz. UE L 428 z 17.12.2020, str. 57 oraz sprostowanie L 77 z 5.03.2021, str. 40),
  7. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie stawek opłat za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będących opakowaniami (Dz. U. poz. 2679),
  8. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie stawek opłaty na pokrycie kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (Dz. U. poz. 2686).

Sprawę prowadzi

Departament Opłat Środowiskowych
ul. Skoczylasa 4, 03-469 Warszawa
Wydział Opłat Produktowych
tel.(+22) 59 79 -201
fax (+22) 59 79 629
e-mail: oplaty.srodowiskowe@mazovia.pl 

Linki

Formularz ePuap

Baza BDO

Dyrektywa SUP

WYTYCZNE Komisji dot. produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Rozporządzenie Komisji dot. oznakowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Sprostowanie rozporządzenia Komisji dot. oznakowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Wyjaśnienia Ministra Klimatu i Środowiska dla opłat za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych SUP

Dostępność cyfrowa

Informujemy, że w przypadku problemów z dostępnością dokumentów cyfrowych zamieszczonych w e-usłudze, urząd na życzenie odbiorcy udostępni odpowiednie dokumenty cyfrowe w innej formie.

Pliki do pobrania:

Podmiot udostępniający: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie

Wytworzył: Departament Organizacji

Data wytworzenia: 12.06.2023

Opublikował w BIP: Bartłomiej Szczyciński

Data opublikowania: 12.06.2023 11:05

Ostatnio zaktualizował: Bartłomiej Szczyciński

Data ostatniej aktualizacji: 05.03.2024 07:47

Liczba wyświetleń: 3439

Powrót na początek strony