Aktualności - transport i drogi

Kolej Północnego Mazowsza - następny etap

Autor: arch. UMWM

Dziś podpisano umowę wykonawczą między PKP PLK a miastem i gminą Serock, która jest liderem projektu w ramach programu Kolej+.

Samorząd Mazowsza – partnera projektu, który pokryje połowę wkładu własnego do inwestycji, reprezentowała członek zarządu województwa Janina Ewa Orzełowska oraz radni województwa – Anna Brzezińska i Marcin Podsędek.

– Jest to absolutnie historyczny moment dla województwa mazowieckiego. Dzięki determinacji naszego samorządu północna część Mazowsza ma szansę na dynamiczny rozwój. Cały klub radnych Koalicji Obywatelskiej poparł uchwałę, która umożliwi realizację tej priorytetowej inwestycji  powiedział wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego Marcin Podsędek (sejmikowy klub KO).

Kolej Północnego Mazowsza ma połączyć Zegrze z Przasnyszem. Projekt został zgłoszony do programu Kolej+ w ramach współpracy 18 samorządów. Jak mówi członek zarządu województwa Janina Ewa Orzełowska (sejmikowy klub PSL), budowa nowej linii to bardzo duży, śmiały projekt, do którego realizacji konieczna jest ścisła współpraca między samorządami oraz realizującą projekt PKP PLK.

– Mimo że to dopiero początkowe fazy projektu, udało nam się już wiele zdziałać. Jestem przekonana, że dzięki dobrej współpracy samorządu województwa z liderem projektu oraz jego pozostałymi uczestnikami nowe połączenie kolejowe w przeciągu kilku lat stanie się faktem – dodaje.

Co, gdzie i za ile?

Koszt projektu to 306 mln zł. Zgodnie z zasadami programu Kolej+, 15 proc. kwoty muszą pokryć zgłaszający projekt. Ponad połowę kosztów wkładu własnego, czyli 24,6 mln zł, przekaże Samorząd Województwa Mazowieckiego. Mazowsze przeznaczyło też 679 tys. zł na wstępne studium planistyczno-prognostyczne, na podstawie którego PKP PLK dokonywało oceny zgłoszeń.

– Zapewniony przez sejmik województwa wkład własny, w wysokości ponad 50 proc., to gwarancja realizacji programu. Inwestycja ta to rozwój gospodarczy dla lokalnych samorządów, a mieszkańcy północnego Mazowsza zyskują możliwość korzystania z taniego, ekologicznego transportu publicznego – dodała przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Anna Brzezińska (sejmikowy klub KO).

Projekt przewiduje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów pod przyszłą inwestycję. Sama budowa linii jest planowana w dalszej przyszłości, a szacowany koszt powstania linii Zegrze-Przasnysz wraz z robotami budowlanymi to ok. 2 mld zł. Zgodnie z deklaracją samorządu Mazowsza, który zarządza Kolejami Mazowieckimi, linię po jej zbudowaniu ma obsługiwać 14 par pociągów na dobę.

Projekt został zgłoszony w ramach współpracy 18 samorządów. Oprócz miasta i gminy Serock oraz samorządu województwa, umowę partnerstwa zawarły gminy Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy-Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt, miasta Maków Mazowiecki, Pułtusk Przasnysz oraz powiaty legionowski, pułtuski, makowski i przasnyski.

 


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony