12. Zdrowie i opieka społeczna
12.01. Zezwolenia wydawane w drodze decyzji administracyjnej na prowadzenie leczenia substytucyjnego osób uzależnionych od opioidów
Nazwa usługi
Zezwolenia wydawane w drodze decyzji administracyjnej na prowadzenie leczenia substytucyjnego osób uzależnionych od opioidów.
Odbiorca usługi
Podmiot leczniczy, który posiada:
- aptekę szpitalną lub zawarł umowę z apteką lub hurtownią farmaceutyczną w zakresie zaopatrzenia w środek substytucyjny;
- pomieszczenia przystosowane do:
- wydawania środka substytucyjnego,
- prowadzenia terapii grupowej,
- pracy lekarza, terapeuty i pracownika socjalnego,
- pobierania próbek do analizy,
- przechowywania i przygotowywania środków substytucyjnych w sposób uniemożliwiający dostęp osób nieupoważnionych;
- odpowiednie warunki kadrowe zapewniające realizację programu prowadzenia leczenia ambulatoryjnego dotyczące w szczególności kierownika programu oraz przeszkolonych w zakresie realizowanego programu pielęgniarek i pracowników pomocniczych.
Miejsce składania
- osobiście w punktach podawczych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie przy ul. Jagiellońskiej 26 (parter), ul. Skoczylasa 4 (parter - pokój 18), od poniedziałku do piątku w godzinach: 8.00–16.00
- za pośrednictwem poczty na adres Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie lub bezpośrednio na adres Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej;
- drogą elektroniczną na adres elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie:
- lub adres skrytki na ePUAP dla podmiotów publicznych: /umwm/skrytka
Wymagane dokumenty
- wniosek dotyczący uzyskania zezwolenia na prowadzenie leczenia substytucyjnego;
- pozytywna opinia Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom w zakresie spełniania wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie leczenia substytucyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 368);
- dokumenty/oświadczenie potwierdzające przystosowanie pomieszczeń zgodnie z art. 28 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172, z późn. zm.);
- umowa z apteką albo umowa z hurtownią farmaceutyczną w zakresie zaopatrzenia w środek substytucyjny
w przypadku braku apteki szpitalnej; - wypis z Krajowego Rejestru Sądowego lub inny dokument świadczący o statusie wnioskodawcy;
- decyzja o wpisie do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą wydana przez organ prowadzący rejestr w rozumieniu art. 106 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633, z późn. zm.);
- dokumenty potwierdzające posiadanie warunków kadrowych zapewniających realizację programu prowadzenia leczenia ambulatoryjnego, w szczególności wskazanie do zatrudnienia:
- kierownika programu – lekarza posiadającego co najmniej pierwszy stopień specjalizacji w dziedzinie psychiatrii lub będącego w trakcie specjalizacji w dziedzinie psychiatrii oraz co najmniej 3-miesięczny staż pracy w podmiotach leczniczych prowadzących leczenie osób uzależnionych. W przypadku braku możliwości zatrudnienia lekarza specjalisty w dziedzinie psychiatrii jako kierownika programu, programem kierować może lekarz innej specjalności, jeżeli posiada co najmniej roczny staż pracy
w podmiotach leczniczych prowadzących leczenie osób uzależnionych. W tym przypadku podmiot leczniczy jest obowiązany zatrudnić lekarza posiadającego co najmniej pierwszy stopień specjalizacji
w dziedzinie psychiatrii lub będącego w trakcie specjalizacji w dziedzinie psychiatrii; - specjalisty terapii uzależnień;
- pielęgniarek;
- farmaceuty w przypadku gdy podmiot leczniczy zaopatrujący się w środek substytucyjny
w opakowaniach zbiorczych nie posiada dozownika elektronicznego;
- kierownika programu – lekarza posiadającego co najmniej pierwszy stopień specjalizacji w dziedzinie psychiatrii lub będącego w trakcie specjalizacji w dziedzinie psychiatrii oraz co najmniej 3-miesięczny staż pracy w podmiotach leczniczych prowadzących leczenie osób uzależnionych. W przypadku braku możliwości zatrudnienia lekarza specjalisty w dziedzinie psychiatrii jako kierownika programu, programem kierować może lekarz innej specjalności, jeżeli posiada co najmniej roczny staż pracy
- oświadczenie kierownika podmiotu leczniczego, że zapewnione są odpowiednie warunki kadrowe do realizacji programu leczenia ambulatoryjnego, dotyczące w szczególności kierownika programu substytucyjnego oraz przeszkolonych w zakresie realizowanego programu pielęgniarek i pracowników pomocniczych, szczegółowo określone w §15 i §16 rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie leczenia substytucyjnego
Opłaty
Bez opłat.
Numer konta
Nie dotyczy.
Uwagi
Zezwolenie na leczenie substytucyjne cofa się, gdy podmiot leczniczy przestał spełniać warunki stanowiące podstawę wydania zezwolenia.
KLAUZULA INFORMACYJNA
W przypadku, kiedy podmiotem leczniczym składającym wniosek jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221, z późn. zm.) zastosowanie ma poniższe:
Administratorem danych osobowych jest Marszałek Województwa Mazowieckiego, dane kontaktowe:
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa,
tel. (22) 5979-100, email: urzad_marszalkowski@mazovia.pl, ePUAP: /umwm/esp.
Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można skontaktować się pod adresem e-mail: iod@mazovia.pl.
Pani/Pana dane osobowe:
- będą przetwarzane na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, wynikającego z 28 ust. 2, ust. 5, ust. 6 i ust. 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii w celu przeprowadzenia postępowania administracyjnego w przedmiocie zezwolenia na prowadzenie leczenia substytucyjnego osób uzależnionych od opioidów;
- obejmują kategorie niezbędne do przeprowadzenia postępowania administracyjnego w przedmiocie zezwolenia na prowadzenie leczenia substytucyjnego osób uzależnionych od opioidów oraz weryfikacji spełniania warunków stanowiących podstawę wydania zezwolenia;
- mogą być udostępnione podmiotom uprawnionym do ich otrzymania na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom świadczącym obsługę administracyjno-organizacyjną Urzędu;
- będą przechowywane nie dłużej, niż to wynika z przepisów dotyczących archiwizacji – dostępnych m.in. na stronie mazovia.pl, w zakładce „Polityka prywatności”.
W granicach i na zasadach opisanych w przepisach prawa, przysługuje Pani/Panu prawo żądania:
- dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania;
- wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (szczegóły na stronie internetowej https://uodo.gov.pl).
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Brak podania danych może skutkować pozostawieniem podania bez rozpoznania z przyczyn formalnych, brakiem możliwości udzielenia odpowiedzi na pismo lub wydaniem decyzji negatywnej na zasadach i w trybie k.p.a.
Odnośnie osób reprezentujących podmiot leczniczy oraz osób wskazanych przez podmiot leczniczy do kontaktu:
- Administratorem danych osobowych osób reprezentujących podmiot leczniczy oraz osób wskazanych przez podmiot leczniczy, jako osoby do kontaktu jest Województwo Mazowieckie, którego dane kontaktowe to:
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa,
tel. (22) 5979-100, email: urzad_marszalkowski@mazovia.pl, ePUAP: /umwm/esp.
- Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować pisząc na adres wskazany w ust. 1 lub adres e-mail: iod@mazovia.pl.
- Dane osobowe:
- osób reprezentujących podmiot leczniczy, będą przetwarzane na podstawie obowiązku prawnego,
o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych), wynikającego z przepisów prawa określających umocowanie do reprezentowania – w zakresie ważności umów i właściwej reprezentacji stron. Podanie tych danych jest warunkiem ważności podejmowanych czynności. - osób wskazanych przez podmiot leczniczy, jako osoby do kontaktu (imię i nazwisko, służbowe dane kontaktowe, miejsce pracy) będą przetwarzane w prawnie uzasadnionym interesie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie
o ochronie danych osobowych), w celu przebiegu postępowania. Dane zostały podane przez podmiot leczniczy w ramach prowadzonego postępowania.
- osób reprezentujących podmiot leczniczy, będą przetwarzane na podstawie obowiązku prawnego,
- Dane osobowe, o których mowa w ust. 1 mogą zostać udostępnione podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom świadczącym obsługę administracyjno-organizacyjną Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie oraz będą przechowywane nie dłużej niż to wynika z przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
- W granicach i na zasadach opisanych w przepisach prawa, osobom, o których mowa w ust. 1 przysługuje prawo żądania: dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia oraz ograniczenia przetwarzania, jak również prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, na adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Ponadto osobom wskazanym przez podmiot leczniczy, jako osoby do kontaktu, przysługuje również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, wynikającego ze szczególnej sytuacji.
- Podmiot leczniczy jest zobowiązany do przekazania zapisów niniejszego paragrafu wszystkim osobom fizycznym wymienionym w ust. 1.
Termin załatwienia sprawy przez urząd
Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego w ciągu miesiąca. Organ administracji w uzasadnionych przypadkach może wyznaczyć inny termin załatwienia sprawy, zawiadamiając o tym strony.
Sposób odwołania
Za pośrednictwem Marszałka Województwa Mazowieckiego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Zgodnie z art. 127a k.p.a. przed upływem terminu do wniesienia odwołania istnieje możliwość zrzeczenia się prawa do jego wniesienia. Zrzeczenie powinno być złożone w formie oświadczenia Marszałkowi Województwa Mazowieckiego. Z dniem doręczenia oświadczenia o zrzeczeniu przez ostatnią ze stron postępowania decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( U. z 2023 r. poz. 775, z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172, z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie leczenia substytucyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 368)
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633, z późn. zm.)
- Ustawa z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1657, z późn. zm.)
Sprawę prowadzi
Departament Zdrowia i Polityki Społecznej
Wydział Polityki Społecznej
adres: ul. Kłopotowskiego 5, 03-718 Warszawa
tel. 22 59 79 900
fax. 22 59 79 902
e-mail : zdrowie@mazovia.pl
Linki
Dostępność cyfrowa
Informujemy, że w przypadku problemów z dostępnością dokumentów cyfrowych zamieszczonych w e-usłudze, urząd na życzenie odbiorcy udostępni odpowiednie dokumenty cyfrowe w innej formie.